måndag 12 januari 2015

Dracula lättläst - frågor

Dracula av Bram Stoker

Beskriv omslaget, vad ser du?


2. Vad tror du att boken kommer att handla om??

3. Läs kap. 1

4. Beskriv greve Dracula, hur ser han ut?

5. Vem är Jonathan Harker? Vad gör han hos Greve Dracula?

6. Läs kap 2.

7. Vem är Mina Murray?

8. Vem är Lucy??

9. Vad är det som hoppar från båten??

10. Vad var det för speciellt med skeppet, vad hade hänt med besättningen?

11. Läs kap. 3

12. Hur beskrivs Lucy?

13. Skriv tre luriga frågor till kapitlet. Be en kamrat svara på frågorna.

14. Hur gör Van Helsing för att rädda Lucy?

15. Läs kap. 4

16. Skriv 5 nyckelord till kapitlet.

17. Läs kap. 5 

18. Hur reagerar Jonathan när han får syn på Greve Dracula i London?

19. Läs kap. 6

20. Varför har doktor Seward så svårt att se sanningen tror du?

21. Varför skulle dom till Lucys grav?

22. Läs kap. 7

23. Vad händer om man blir biten av en vampyr??

24. Hur beskrivs Lucy nu?

25. Läs kap. 8

26. Vilka speciella förmågor har vampyrer?

27. Vilka saker kan hindra en vampyr från att komma nära?
28. Läs kap. 9 

29. Varför är det så viktigt att hitta alla kistorna?

30. Läs kap 10.

31. Vad betyder hypnotisera?


32. Vad tycker du om slutet på boken??  Vad gillade du? Vad gillade du inte? Vad kände du igen? Vad var konstigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar